Maanomistajain Liiton 70-vuotisjuhlan satoa

DSC00704 (1)

Juhlaseminaari Ritarihuoneella ja illallinen Helsingin Pörssiklubilla 30.10.2015

DSC00626
Arkkitehti G.T. Chiewitz on suunnitellut vuonna 1862 rakennetun Ritarihuoneen, jonka juhlasalissa seminaari pidettiin. Yli sata osallistujaa kuulivat päivän mittaan useita puheita ja tauolla tarjoiltiin virvokkeita, sekä kuultiin Maakansa Brothers yhtyeen musiikkia.

_MG_1495_2386
Ritarihuoneen sali on valoisa. Maanomistajain Liitto oli laittanut esille historiikkiaan, sekä sarjakuva- ja karikatyristipiirtäjä Aarno Liuksialan piirroksia Maanomistajain Liiton hallituksen jäsenistä.

_MG_1596_2479
Pääpuhujana maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen. Hän totesi puheessaan, että hallitus parantaa ohjelmassaan maatalouden kannattavuutta ja vahvistaa maatilojen maksuvalmiutta. Hallinnolta ei saa tulla elinkeinolle uusia kustannuksia aiheuttavia velvoitteita. Myös olevia normeja tarkastellaan kriittisesti: turhaa sääntelyä ja byrokratiaa puretaan ja luovia ratkaisuja etsitään. Työ on jo aloitettu, ja virkamiehet työskentelevät esimerkiksi ympäristölupamenettelyjen, kaavoitusprosessien ja rakentamisen säätelyn vähentämiseksi.

Suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantaminen on yksi hallituksen kärkihankkeista. Eduskunnalle on valmistelussa ruokapoliittinen selonteko, jossa määritellään pitkän tähtäyksen linjaukset yli hallituskausien. Ruokapolitiikka yhdistää laaja-alaisesti ruuan tuotannon, jalostuksen, jakelun ja kulutuksen.

Lopuksi ministeri Tiilikainen sanoi juhlayleisölle: ”Haluan kiittää teitä Maanomistajien liiton jäseniä, jotka teette ennakkoluulotonta työtä tiloillanne uusien innovaatioiden jalkauttamisessa maa- ja metsätalouteen ja maaseudun elinkeinotoimintaan.

Suomen rakennuskanta on hyvin nuorta. Suurin osa vanhasta rakennuskannastamme on maaseudulla ja juuri maatiloilla. Liittonne tavoitteisiin kuuluu myös maaseudun kulttuuriperinnön hoitaminen ja säilyttäminen.

Olette järjestäneet vuosittain jäsenistöllenne rakennushistorian päiviä. Haette aktiivisesti myös ammattilaisten avulla keinoja uusintaa sukupolvien työn aikaansaannoksia, ja tämän kaiken te teette ilman viranomaisvaatimuksia ja omalla rahallanne. Huolehditte kiitoksen ansaitsevalla tavalla osaltanne suomalaisen maaseudun kulttuuriperinnöstä ja rakennetun ympäristön kerroksellisuuden säilymisestä.”

_MG_1663_2534
Tauolla maisteltiin Rönnvikin Viinitilan viinejä ja Malmgårdin Panimon oluita.

DSC00640 (1)
ELO:n (European Landowners’ Organization) puheenjohtaja Christoph Büren. Hän kertoi ELO:n merkittävästä vaikuttamistyöstä Euroopan unionissa. Lisäksi hän korosti maanomistajien vapaaehtoisten toimien merkitystä niin luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa kuin kulttuuriympäristön kehittämisessä ja vaalimisessa.

Bürenin esityksen aineistoon voit tutustua tästä ELO ja Wildlife Estates 30.10.2015 Presentation CB – Finnish Landowners – 30-10-2015 – V1

Suomen Maatalousmuseo Saran johtaja Teppo Vihola piti mielenkiintoisen esitelmän ”Maanomistus ajan virrassa”. Sen voit lukea kokonaisuudessaan tästä TeppoViholaEsitelmä

_MG_1749_2618-1
Wildlife Estates -tunnusten jako.

Tilaisuudessa jaettiin kaksi uutta Wildlife Estates -tunnusta, sekä uudistettiin kolme tunnusta viiden vuoden jakson jälkeen. Uudet WE-tunnusten saajat ovat Malmgård Sjundeå ja Kauhajoen Metsästysseura. Tunnus uudistettiin Porkkalan kartanolle Hämeenlinnan Lammilla, Metsähallituksen Palosaarelle Pyhäjoella ja Suomen riistakeskuksen Laitialalle Hollolassa.

DSC00644
Juhlakansaa viihdytti iittiläinen Maakansa Brothers.

_MG_1763_2632
Paneelikeskustelun aiheena oli Maanomistaja – vastuullinen ympäristönhoitaja.

Juontajana toimi Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Mikael Pentikäinen ja osanottajina olivat Sauli Brander UPM:sta, Aarne Schildt Bosgårdin kartanosta, Lauri Pakka Maanomistajien Arviointikeskuksesta, sekä Eine Rosenberg-Riihimäki Maanomistajain Liitosta.

DSC00693
Juhlaillallinen järjestettiin Helsingin Pörssiklubilla.

Helsingin Pörssiklubi on perustettu vuonna 1910 ja sen toiminta käynnistyi 1912 Pörssitalon valmistuttua. Yli satavuotisen historiansa aikana Pörssiklubi on toiminut sen jäsenten sekä vieraiden kohtaamispaikkana.

DSC00708 (2)
Useita mielenkiintoisia puheita kuultiin illan aikana.

DSC00706 (1)
Illallisen tervetulopuheen piti  rakennushistoriallisen jaoksen puheenjohtaja Peter Storsjö.

Pääyhteistyökumppanina toimi UPM

UPMlogo