Vuosikokoukset ja kevätretki to 16.4.2015 Gårdskullan maatalousmuseossa Siuntiossa

IMG_0080 (2)

Kevättapahtuma Gårdskullassa keräsi koolle vilkkaasti keskustelevan joukon Maanomistajain Liiton jäseniä. Liiton vuosikokous hyväksyi vuoden 2014 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen. Yleiskeskustelussa nousi esiin mm jokamiehenoikeudet ja erityisesti niiden liiallinen ja vastuuton käyttö. Myös uuden ympäristökorvauksen ehdot ja valmistelu aiheuttivat laajaa kritiikkiä. Monet ehdot ovat käytännön viljelylle varsin vieraita eikä myönteisistä ympäristövaikutuksistakaan välttämättä ole näyttöä.

Evästyksenä tulevan vuoden toiminnalle keskusteltiin ”Forum for the Future of Agriculture” – tapahtumasta Brysselissä maalis-huhtikuun vaihteessa. Seminaari on anniltaan hyödyllinen ja yksi ELO:n suurimmista vuosittaisista tapahtumista. Osallistumismahdollisuus herätti kiinnostusta ja esitys huomioidaan vuoden 2016 toiminnan suunnittelussa.

Rakennushistoriallisen jaoksen yleinen kokous hyväksyi edellisen vuoden toiminta- ja talouskatsauksen sekä kuluvan vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman. Yleiskeskustelussa nostettiin esiin mahdollisuus vähentää kokousbyrokratiaa. Jaoksen ja liiton hallituksille annettiin tehtäväksi selvittää kevyempää organisaatiota.

Kokouksen jälkeen kuulimme Coetus osuuskunnan esityksen ilmakuvauksesta multikopterilla. Valitettavasti tuulinen sää esti lentonäytöksen, mutta videolta oli mahdollista katsoa aikaisempia kuvauksia. Monenlaisia käyttömahdollisuuksia löytyi niin markkinoinnin kuin viljelyseurannankin alalta.

Päivä huipentui Gårdskullan tilaesittelyyn ja tutustumiseen monipuoliseen maatalousmuseoon. Traktoreita oli vaikka millä mitalla, mutta myös kotitaloustavaraa jääkaapista lastenvaunuihin oli nähtävillä. Moni suunnittelikin tulevansa vielä uudelleen perheen tai ystävien kanssa, että ehtii oikein ajan kanssa tutustua laajaan kokoelmaan.

IMG_20150420_123520

Comments are closed.