Viitisenkymmentä maanomistajaa saapui Wiurilaan kuulemaan Länsirata Oy:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Hämeenniemeä järjestämäämme keskustelutilaisuuteen.
Maanomistajilla oli erityisesti huomautettavaa maastotutkimuksista. Monissa tapauksissa niitä tehneet alihankkijat eivät olleet ottaneet yhteyttä etukäteen maanomistajiin. Hämeenniemi myönsi ongelman, mutta painotti, että kaikki vuoden 2021 jälkeen syntyneet vahingot korvataan:
-Tähän mennessä reklamaatioita on tehty 131, joista 42 on vielä sopimatta.
Suurin osa suunnitteluhankkeen tutkimuksista on jo tehty. Käynnissä on parhaillaan maastomittauksia Salon ja Kupittaan välillä. Lohja-Salon ratasuunnitelman päivityksen yhteydessä tehtäviä maastotöitä ei ole tällä hetkellä tiedossa.
Piikkiöläisen Linda Langhin kysymykseen yli- ja alikuluista Hämeenniemi vastasi, että niihin voi mahdollisesti vielä vaikuttaa.
– Muutokset radan linjaukseen ja asemien paikkoihin ovat sen sijaan kaavoituskysymyksiä. Länsirata ei voi vaikuttaa niihin.
Loput ratasuunnitelmat toimitetaan hallinnolliseen prosessiin kuluvan vuoden aikana. Ratasuunnitelma antaa oikeuden tarvittavien kiinteistöjen lunastamiseen. Tähän ryhdytään vasta, kun investointipäätös on tehty.
Tilaisuuden puheenjohtaja, Maanomistajain liiton toiminnanjohtaja Kimmo Collander painotti, että vaikka hanke kariutuisikin, kartalle vedetty viiva vaikuttaa maa- ja metsätilojen elinkelpoisuuteen vuosikymmenten ajan.
-Tähän ei tarvita lunastuksia. Pankeilta on vaikea saada rahoitusta, jos ratalinja pilkkoo tilakeskuksen.
Maanomistajia kiinnosti aiemmissa yhteyksissä esillä ollut mahdollisuus vaihtomaihin. Tähän Hämeenniemellä ei ollut antaa selvää vastausta.
Tilaisuuden lopuksi Hämeenniemi lupasi, että radan alta katoavat luontoarvot korvataan ekologisella kompensaatiolla:
– Tapoja tähän selvitämme.
Voit tutustua Hämeenniemen pitämään pohjustukseen kokonaisuudessaan alla: